Vätterregattan

Så var ännu en tävling avverkad, denna gång en regatta i Olympisk rodd på Munksjön i hjärtat av Jönköping. Det var länge sedan senaste tävlingen i smalbåt så jag hade sett fram emot att se vad sommarens träning gett. Lördagen bjöd på det mesta i väderväg, det var ömsom sol, ömsom regn, dock med en ständig blåst så klart;p Det gjorde det svårt att få till den där sköna känslan och då vi endast var sex båtar anmälda i damer senior så var det pang på´t direkt, inget försök. Jag gjorde ett helt ok lopp men gjorde en rejäl krabba och förlorade mycket tid. Jag gjorde en bra inrodd och i mål var jag trea, 4- och 8 sekunder efter 2an respektive 1an. Det var skönt att känna att jag var med och de nerver jag brottats med tidigare i veckan ersattes av en enorm revanschlust inför söndagens lopp.

I söndagens lopp var vi nio roddare och därmed startade vi dagen med försökslopp. Jag rodde igenom och tog mig till A-final. Vädret var nästintill perfekt vilket gjorde att jag kunde ro min rodd och vara avslappnad. Det blev ett riktigt tufft lopp! Även den här dagen fick jag tyvärr se mig besegrad av lördagens etta och tvåa, dock endast 1,2s bakom tvåan (lördagens etta) och 3,4 bakom ettan. Lite surt att vara så nära men denna dag gjorde jag ett bra lopp som jag är stolt över. Mer loppdisponeringsträning så... :)

Som avslutning på dagen fick jag sitta med i herrarnas åtta. Som kan uttydas på bilden nedan har jag en del att slipa på i min enkelårs-teknik men kul att testa på! Det var en duell mellan Hammarby och Helsingborg där vi krigade på så gott vi kunde men samrodda Hammarby var snäppet vassare. I båten hade jag sällskap av Henrik, Jonathan, Olle, Daniel, Jakob, Gustav, Peter och vår suveräna cox Amanda (Halmstad)! 

 

Med i helgen var även Malin, d.v.s. vi var ett stort gäng från Helsingborg som bjöd på många fina prestationer. Riktigt kul! En bra organiserad regatatta som går att läsa mer om och se bilder samt videoklipp från på facebook @vatterregattan och @helsingborgsroddklubb.

 

Nu ska jag ta mig en funderare på om jag ska ställa upp i SM om två veckor eller lägga allt fokus på VM nu, så titta hit lite då och då så håller jag er uppdaterade! Ha det bäst till dess!

H.O.P.E(Read my story)