SWOOOSCH!

Time flies!

Ja swisch så var det (återigen) ett tag sedan senaste uppdateringen… ska försöka ge en liten kortfattad uppdatering om vad som hänt sedan sist.

Svårt att veta var jag ska börja men jag kan ju nämna att jag bytt jobb! Har jobbat extra på Order (lager) under många år nu vilket har varit perfekt under studietiden och att kombinera med träningen. Det som varit lite tufft är att det blir rätt mycket aktivitet under en dag när man tränar morgon och kväll och går & lyfter de åtta timmarna däremellan… I längden blev det väldigt påfrestande så när jag en dag blev erbjuden ett nytt jobb var det faktiskt inte så svårt att tacka ja trots att det inte har det minsta med det jag pluggat att göra:-p Jag har nu en administrativ tjänst på Bädd & Bad –ett företag som säljer hotellprodukter. Det har varit väldigt skönt med lite ”lugnare” dagar samtidigt som det har varit en utmaning att sätta sig in i allt, ser fram emot att hitta en skön balans! Just nu känns det helt rätt att ta en liten paus från träning- och kost som inte har med min egen satsning att göra. Får jag dessutom lite mer kött på benen inom ekonomi så öppnas ju också fler dörrar framöver…!

Om jag inte minns helt fel så var det fullt upp sist med förberedelser inför kustrodd-SM som jag både var med och arrangerade (dock mer ett stöd hemma för Peter som var projektledare kanske) och deltog i som aktiv. Två veckor innan var det midsommar och vi beslutade oss för att göra det svenskaste av svenskt på midsommar –d.v.s. åka upp till Leksand och fira. Det blev en väldigt lyckad helg med en del träningsfritt efter en bra träningsperiod och desto mer sociala aktiviteter!

Gillar inte att klaga på vädret men det var i mina mått VÄLDIGT kallt och blåsigt den helgen. Jag körde som vanligt funktions- före finkläder men ändå var jag konstant kall. Trodde dock att jag klarade mig från förkylningarna som florerade där uppe men efter ett par dagar på hemmaplan slog bacilluskerna till och hosta, huvudvärk, dålig sömn och allmän matthet satte stop för de tänkta fysiska och mentala förberedelserna inför SM. Jag är sällan sjuk så jag ska inte klaga och timingen kan vara ännu sämre men att insjukna innan tävling är något som stressar mig. Jag vet att lite extra vila kan göra gott ibland och jag tycker att jag sakta men säkert blivit bättre på att våga/välja att lyssna på kroppen nu men när man är mitt i det så är det svårt att våga lita på.

Jag fick dras med förkylningen knappt ett par veckor men lyckades alltså bli nästintill helt frisk lagom till SM. Dagarna innan tävlingen var rätt intensiva dock, och med sparsam uppladdning var jag väldigt osäker på hur formen påverkats av sjukperioden –hade kroppen brutits ner eller (önsketänk!) hade vilan gett mig mer energi?!

Solen strålade på lördagen och vinden var frisk! Äntligen en tävling som skulle avgöras i riktiga kustroddförhållanden! ”Bara jag ror som jag brukar så är detta mitt vatten!” gick jag runt och sa för mig själv. Fick en väldigt bra start i försöket och tog ledningen som jag sedan drygade ut och bevakade runt triangelbanans tre kilometrar. Skönt att vara igång med tävlandet -dels är det alltid skönt att komma ut på vattnet på tävling och dels var det ju länge sedan förra tävlingen (vilken var VM i oktober förra året). I finalen mötte jag fem andra tjejer, bl.a. italienskan som kom placeringen efter mig på VM 2017 och en irländska som också placerat sig bra på VM. Man vet ju inte hur hårt de rott i försöken men jag visste ju att jag hade mer att ge så inför finalen var det nervöst men på rätt nivå. P.g.a. begränsade uppvärmningsmöjligheter på vattnet fick jag värma upp på land. Med en kvart kvar till lopp rullade jag och Peter ner båten i vattnet och när jag hoppat upp i båten och fått en sista ”kör ditt race”-uppmaning av Peter så vände han tillbaka till åtagandena på stranden. Då hände det som INTE fick hända… medans jag fixade och trixade med att få i fötterna i skorna mellan vågorna så kom en stor våg och vred runt båten så att ena åran slets ur mitt grepp och vreds under båten… knak & brak –åra av. Första tanken var ”ok, så var det kört…”. Jag satt paralyserad i något som kändes som minutrar men som nog troligtvis bara var några sekundrar. Så plötsligt ryckte jag till och började vifta och vråla ut ”Peter!!! HJÄLP”. Ut kom Peter med ett par nya åror och hack i häl var Daniel och Olle som just rott dubbel och höll på att gå i land. Tillsammans fick vi ordning på både mig och prylarna och jag hann ut till start! Starten gick och jag var fortfarande uppe i varv efter årfadäsen men jag lyckades hänga med italienskan som gick ut hårdast från start. Vattnet var klurigt men precis innan vändningen som påbörjade andra varvet (av 2 varv á 3 km) lyckades jag gå om. Jag fortsatte sedan att trycka på utan att maxa men drygade ut min ledning och vann med 40 sekunder till slut. LÅNGT ifrån ett bra lopp men en skön seger med tanke på förberedelserna, årbrottet och… ”favoritskapet/hemmahoppsstämpeln”.

Swedish Rowing Coastal Championships foto.


Swedish Rowing Coastal Championships foto.Swedish Rowing Coastal Championships foto.Swedish Rowing Coastal Championships foto.

Helgens höjdpunkt var nog ändå mixdubbeln på söndagen! Då fick jag äran att ro med Peter<3 Vi var två trötta roddare –mest mentalt efter allt fix med tävlingen, och vädret hade vänt om helt –d.v.s. det var nästan helt vindstilla… Vi lyckades dock ändå knipa SM-guldet och en tredjeplats i den öppna tävlingen! Det var ett lopp som gav mersmak och kanske kanske kanske så kommer vi att ställa upp i mixdubbel på VM i år –För ja! dom har infört en ny klass! Detta är ännu inte helt klart då vi måste undersöka om det är möjligt enligt schemat. Singeln är prio för både Peter och mig så dubbeln får inte ta energi från de loppen... Men det skulle onekligen vara riktigt kul!

SM-veckan Bilder i Helsingborg 2018s foto.SM-veckan Bilder i Helsingborg 2018s foto.Swedish Rowing Coastal Championships foto.Swedish Rowing Coastal Championships foto.

Historiens första kustrodd-SM –ett väldigt lyckat arrangemang enligt både roddare, publik och arrangörer! ser fram emot nästa års batalj på ”Ribban” i Malmö!

För ett par helger var det tävling igen, denna gång i Barcelona! Tävlingen jag ”slog igenom på” för ett par år sedan kan man väl säga…

Både Peter och jag tävlade i singlar och även denna gång ställde vi upp i mixdubbeln! Tyvärr var deltagarantalet väldigt skralt i år och jag var ensam i damsingeln (en masterdam dock). De slog därmed ihop samtliga klasser i var båttyp så jag fick möta herrarna. Det var riktigt kluriga förhållanden och det hela blev inte lättare av att vi fick ro ett båtmärke vi knappt rott tidigare. Vi hade själva bett om att få just dessa båtar då de visat sig vara väldigt snabba… på platt vatten… Trots bra placeringar (jag vann och Peter tvåa) så var varken jag eller Peter nöjda med känslan –väldigt ostadigt och svårrott. Därför var det extra kul att vi fick dubbelloppet där vi lyckades vinna med bästa tid över dagen!!! Trots att vi efter singelloppet endast han ro tillbaka till bryggan (3,5 km!) och byta båt för att sedan ro de 3,5 km ut till banan igen;-p och ro ett nytt 6 km lopp!!! Trötta men lite gladare rodde vi tillbaka till bryggan. Efter lite mat och vila fick vi njuta av en mysig promenad genom Barcelona innan det var dags att bege sig hemåt dagen efter.


Next up är brittiska mästerskapen 18-19 augusti! Peter och jag kommer att åka dit och göra allt vi kan för att försvara (Peter) / erövra (jag) de ädlaste medaljerna… denna gång ska jag hålla i årorna… (i fjol tappade jag ena åran vid start och därmed ca 1 min vilket blev lite för mycket till slut och jag slutade 2:a). Blir bra att få en tävling med beach-start då det är formatet som gäller i Kanada. Nu har vi alltså två veckor med bra träning innan det smäller igen, det känns bra det!

That’s all for now folks, so long!

H.O.P.E(Read my story)