Säsongspremiär och tävlings-comeback som gav mersmak!

Äntligen var det dags! i lördags var det säsongspremiär och tävlings-comeback i traditionell rodd för min del, 5500 m i Borås. Träningen har flutit på bra i vår och kroppen svarar som vi vill vilket är skönt och ger bra självförtroende inför säsongen. Det går dock inte att komma ifrån att tävling innebär en hel del nerver oavsett hur trygg man är i sig själv. En tuff träningsperiod innan tävlingen satte sina spår i kroppen och lite giller i huvudet, och det faktum att jag bara sparrar mot killar gör att jag inte har så bra koll på hur jag ligger till bland tjejerna, men jag bestämde mig för att ro mitt lopp och se hur långt det skulle räcka.

Jag hängde med bra i starten (chockad att det gick så lätt) och rodde avslappnat i den lätta medvinden. Vågade dock inte trycka på för mycket med tanke på känslan i kroppen så det blev ett kontrollerat lopp (bekräftat av pulsklockan) med en liten spurt på slutet. Rodde in som tvåa av åtta tjejer (var ensam i lättviktsklassen så fick ro med tre juniorer och fyra tjejer i den öppna klassen), endast 2s efter Alice Ekros (junior men en stor talang). Ett resultat som gav mersmak trots en frustration över att inte ha gett allt och att bli slagen...

Tar dock med mig mycket mer än bara resultatet från helgen. Tävlingarna i traditionell rodd är ju för mig tänkta att bidra med tävlingserfarenhet och bra sparring för att jag ska vara så bra förberedd som möjligt på kustrodd-VM. Så, med fortsatt träning, mer tävlande och ytterligare finjusteringar både i och utanför båten kommer detta bli en säsong att minnas med glädje! Nu skiftas fokus mot 2000 m och första värdemätaren blir om 2,5 veckor i Köpenhamn, då som TUNGVIKTARE:)

H.O.P.E(Read my story)