Rysjöregattan 27-28/5-2017

I helgen som var gjorde jag säsongspremiär i Olympisk rodd på Rysjön (Lilla Edet, nära Trollhättan). Det var MYCKET nerver förra veckan… inte minst pga av att gokänslan inte velat infinna sig helt i smalbåt än (vilket egentligen inte är så konstigt med tanke på att vi inte valt att alltid prioritera Hjelmsjön hittills i år)… men jag vill alltid gör så bra jag vet jag kan… En intensiv jobbperiod, lite dåligt med sömn och en hel del träning på det gjorde mig mer påverkbar av en del onödiga tankar: dom andra har ju rott massa smalbåt, kommer jag välta? få kramp i underarmarna? hur långt kommer jag komma efter? osv. (Tecken på att jag är trött). En stor dos rädsla med andra ord.
 
Så, det var bara att ta tjuren vid hornen och utmana järnspökena. Jag la tillsammans med Peter upp en raceplan och klockan 15 låg jag på startlinjen tillsammans med fyra andra senior öppen klass-roddare. Strålande sol och lite (sida-)motvind. Sidvåden vid start gjorde att jag fick ligga och justera kursen helt till start och när de släppte iväg oss var jag mitt i en korrigering och tappade direkt något drag på övriga. Lite stressande men jag bestämde mig för att köra mitt race och det gjorde jag, från start till mål. Kom i mål som 3a, en bra bit efter Falkenbergs Annie Svensson (25s) och 5s efter Lovisa Wallin (också Falkenberg). Ett felskär tre drag innan mål kostade dyrbara sekunder då jag fick stanna upp helt:( otroligt frustrerande men ok nöjd ändå. Finns mycket att jobba på men det kändes som jag ändå rodde ett av mina bättre lopp.
 
På söndagen fick jag en ny chans. En reviderad race plan -äntligen känns det som vi är något på spåren! Lite knackliga första 750m men sedan rodde jag mig in i loppet och vid 250m kvar låg jag jämsides med Lovisa. Tyvärr vågade jag inte fullt ut denna gång och slutade 3a även denna gång, 2s efter Lovisa och 12s efter Annie. Frustrerande att bli slagen i en spurt men ändå en fingervisning på att jag inte är hav efter övriga.
 
Skönt att ha första 2000m loppen avklarade och kul att det gav mersmak. Tyvärr är det ju endast två tävlingar kvar i Olympisk rodd i år (då ett par blivit inställda) men jag är motiverad att träna på nu för att jaga de där sekundrarna... en efter en! och sedan komma igång med kustroddtävlandet (som i stort sett avlöser den Olympiska roddsäsongen i år).
 
Ett par bilder från helgen (tagna av Mats Leo som var på plats för att visa upp sina båtar och heja fram oss HRK:are).
 
 

 

Ciiiaoooo!

H.O.P.E(Read my story)