Medaljer!

Så var det dags för 2000 m come back på svensk mark! I helgen ställde jag upp i DS1x (damer senior singelsculler) på Ryrsjöregattan i Lilla Edet.  Mycket nerver inför att mäta sig med tungviktstjejerna (skulle jag vara hav efter? jag är ju fortfarande en bra bit under lättviktsgränsen:(), men även inför saker utanför banan så som transport, genomgång av raceplan o.s.v. då min tränare Peter inte var med (fick dock bra stöd av Höganäs tränare Anders, som även är lite som min roddpappa;) och pepp från Gustav, en av Helsingborgs få juniorer som också var med och gjorde sin första tävling i singel där han tog sig till A-final! Bra kämpat!).

Vi var 10 startande och därmed två heat á fem roddare och jag tog mig utan större ansträngning vidare till A-final båda dagarna. Förhållandena var relativt bra, lite lätt sida-medvind vilket gjorde att jag kunde hålla uppe takten bra. I lördagens final blev det en hård kamp mot Halmstads Amanda Tholin (som även är min alltid sprudlande glada kustrodd sparringpartner- och konkurent (5a på VM)). Jag höll mig till min plan och drog det längsta strået denna gång, det räckte till en tredjeplats efter överlägsna Britta Pivac från Norrtälje och Falkenbergs Lovisa Wallin. På söndagens final var det liknande väderförhållanden men betydligt stökigare vatten sista 750 metrarna. Jag hade bestämt att "gå" vid 1500 meter rodda och hade mycket krafter kvar men tyvärr grusades de planerna av vattnet, jag fastnade i var och varannan våg och hittade inte helt rytmen. Liksom i långloppet fick jag se mig slagen av unga lovande junioren Alice Ekros som rodde in på en fin andraplats i sin första seniortävling, samt Britta som visade var skåpet skulle stå även denna dag.

Helgens rodd var definitivt ett steg i rätt riktning både roddmässigt och mentalt, nu väntar ett par veckor med lite tuffare träning och därefter Rådasjöregattan i Mölndal om tre helger!

H.O.P.E(Read my story)