2000 m comeback... och sparringbesök från Frankrike!

Ja då var även första 2000 m loppet i traditionell rodd avklarat. Jag, tränare Peter och hans dubbelpartner för helgen Gustav, åkte till Köpenhamn för att tävla förra helgen. Jag fick ställa upp i damer öppen klass (=tungvikt) då det inte fanns några lättviktslopp. På lördagen var vi 12 båtar i försöksloppet varav de tre första i båda heaten gick till A-final. Lite oturligt nog lottades jag till det, med facit i hand sett, tuffare försöksheatet och jag slutade fyra. Surt men det var bara att ladda om för eftermiddagens B-final. Jag analyserade loppet med Peter och kom fram till en ny race-plan, mer präglad av struktur och målmedvetenhet... mer fighting-spirit, något jag saknade i försöket. Blåsten gjorde det mer svårrott på eftermiddagen och jag än en gång fick jag se mig slagen, denna gång med endast några ynka 100-delar. Slutade på en beskedlig åttondeplats.

Söndagen bjöd på mer blåst och kyla och resultatmässigt blev det en repris av lördagen. Jag summerar därmed helgen på följande vis:

-skönt att ha gjort första tävlingen.

-om jag ror som jag gör på träning och som jag vet jag kan så är jag med och fajtas (även med de stora tjejerna!) Skön känsla!

-har mycket mer i kroppen, i helgen var det huvudet som inte var med helt. Mer energi så kommer tävlings-djävulen komma tillbaka, var så säker!

-lärde mig väldigt mycket! bl.a. hantera förseningar, vikten av en genomtänkt loppstrategi och att hålla sig till den. Jag orkar mer än jag tror, nu gäller det att våga. Man ångrar bara det man inte gör.

-känner mig tryggare i vind än tidigare.

 

På vägen hem från Köpenhamn plockade vi upp Cindy Pellegrino, en fransk kustrodderska som slutatde 8:a på VM i fjol. Ingen vila med andra ord, istället spenderades de tre följande dagarna på sundet. Måndagen var riktigt blåsig så vi fick förstärkning av Peter och Henrik i en fyra, riktigt kul... och blött! I tisdags morse hade vinden lugnat sig lite men vi bestämde oss för att köra ett distanspass i dubbel och fick sällskap av Peter. På eftermiddagen blev det ett tufft intervallpass i singlar. Med klubbens två nyinköpta singlar är det nu möjligt att vara tre som sparrar mot varandra, coolt! På onsdagsmorgonen rodde vi över till Helsingör i singlar igen. Bra sparring och en liten form-mätare! (jag är definitivt på banan;) ).

Nu blir det fokus på vanlig rodd igen inför nästa helg då det bär av till Rysjön för att mäta krafter mot de svenska damerna!

 

H.O.P.E(Read my story)